Filmotéka


Star Trek – čím dál tím více palčivější otázka epického příběhu lidstva


Startrekismus: Je kultovní scifi seriál komunistická woke propaganda?

https://www.flowee.cz/civilizace/12378-startrekismus-je-kultovni-scifi-serial-woke-propaganda
Olívie Doležalová. Zveřejněno: 19. 9. 2023

Kapitán Picard mě vždycky pohladí po duši, možná proto, že se mi líbí plešatí muži, možná proto, že jsem nalevo a urputně bojuji za sociální spravedlnost.

Nekonečný vesmír. Takové jsou cesty hvězdné lodi Enterprise, jež se znovu a znovu vydává za poznáním tajemných nových světů, hledat nové formy života a nové civilizace. Odvážně se pouští tam, kam se dosud nikdo nevydal! Když slyším tato slova, mozek se mi zaplaví dopaminem.
„Woke“ znamená, že si je člověk vědom nespravedlivé diskriminace ve společnosti na základě rasy, pohlaví, sexuální orientaci atd. Konzervativci slovo „woke“ používají jako nadávku. Když narazí na něco, co by se dalo charakterizovat jako „woke“, praská jim žilka a píšou stížnosti na internet. To se stalo u posledních verzí Star Trek: Discovery a Star Trek: Strange New Worlds. Star Trek byl ale woke vždycky, jenom na to fanoušci tak trochu zapomněli.
Co se komunismu týče, nemá smysl to slovo rozebírat. Každý si pod tímto výrazem představuje něco jiného, nicméně používá se dnes jako univerzální nadávka, a priori znečišťující věc, se kterou žádný slušný občan nejenže nechce mít nic společného, ale pro jistotu to slovo ani nevypustí z úst a neznečistí mozek tím, že by o něm třeba přemýšlel. Jak říkal Wittgenstein: „O čem se nesmí mluvit, o tom je třeba mlčet.“ Pirátka Janka Michailidu by mohla vyprávět. A ve Star Treku se tomu sice neříká komunismus, ale oba systémy mají spoustu společných znaků. A jaké to jsou?



Star Trek není světem socialistické utopie.

https://www.lidovky.cz/ceska-pozice/star-trek-neni-svetem-socialisticke-utopie.A161014_100347_pozice-tema_houd

Jan Klesla října 2016 9:49

Ikonická sága žije trvale a blaze. Letos to je už 50 let, kdy hvězdná loď Enterprise vyrazila za poznáním tajemných nových světů a nových civilizací. A také nových ekonomických modelů. „To, jak vesmír Star Treku funguje, je čistě ekonomické téma,“ říká v rozhovoru Manu Saadia, autor knihy Trekonomics.



Dva názory na startrekovský fenomén se vzájemně opačnou polaritou. Katarze lidstva.

Pokud se portálu GP týká, se samospasitelností technologií má obrovský problém viz Megalitické dědictví Homo Mentiri


V současném systému se nepřipouští mít cokoliv zdarma, za vše se platí (u nehmotných věcí za práva a licence) a odvod se obvykle stává privátním ziskem privilegovaných.


V případě naší země si mocní ovládající stát zajistili několikaset procentní zisky za základní životní potřeby občanů, které by v našich podmínkách a díky historickému vývoji měly a mohly být téměř zdarma – za vodu a elektřinu především. Místo vydělávání na energie by lidé mohli o to méně pracovat. Vidíme tu současnou naprostou nereálnost, že?


Pro levici je svět Star Trek naplněnou utopií s tajemným uspořádáním společnosti a konzervativní pravice o něm, jako funkčním politickém systému, nechce raději ani přemýšlet. Obě strany si ale mohou být jisty, že se současným lidstvem by nefungoval.

Autor příběhu příliš podrobných informací o politickém uspořádání neposkytl a nejspíše by ani nedokázal vymyslet takové, aby to pro nás bylo uvěřitelné z naší současné civilizační pozice.
Nechal však startrekovskou civilizaci projít zásadní katarzí, která jí navždy změnila. Změnila uvědomění lidstva – v každém jeho přeživším jednotlivci.
Asi to není náhoda, že se jím stala skutečnost, ke které jako k jednomu ze dvou principiálních pilířů nového paradigmatu dospěl i portál GP!

Pilířů nové smysluplné éry civilizace primátů, která by snad mohla nastat, ale zatím se nezdá dosažitelnou.
Tou možností startrekovské katarze se stala dlouhá série vojenských konfliktů s desítkami milionů obětí (dnes by to adekvátně byly stovky, minimálně). Odehrály se v příběhu nově podle pozměněné časové osy mezi roky 2022 a 2056.

Katarze

Byla to válka existenciální, hrozící vyhladit stávající lidstvo do posledního.
Ani tato hrozba však nebyla tou příčinou katarze. Tou byl sám fakt proti komu a proti jaké jeho motivaci byla vedena. Cílem útočníka bylo vyhladit nebo přinejmenším zotročit stávající lidstvo.


Oprávněnost viděli útočníci v méněcennosti původního pokolení. Motivací byla skutečná nadřazenost nového druhu – eugenicky vylepšené skupiny lidí vedené jejich vůdcem Khanem. Rozpoutali Eugenické války. Nakonec se stávajícímu lidstvu podařilo zvítězit a Khan s následovníky uprchl.


Lidstvu eugenická nadrasa vmetla do tváře jeho bezvýznamnost v porovnání s nadřazeným vyspělejším druhem. Dala mu naplno ochutnat pocit méněcennosti a opovržení jím. Bylo evidentně donuceno se spojit a pochopit bezmocnost jedince v osamění. Bylo donuceno pochopit význam konstruktivní spolupráce a efekt synergie napříč celou společností.

Jeho pýcha, vybuzovaná náboženstvími, ideologiemi, arogancí vědy, byla rozmetána v prach a navždy se jí zbavilo.
Touha primátů ovládat někoho méně vyspělého, méně schopného zcela vyprchala.

V nové startrekovské civilizaci byla přijata opatření k zabránění dalším pokusům o genetické vylepšení a ovládnutí světa. To by mohlo současně vytvářet druhý pilíř nového paradigmatu lidstva, za který portál GP považuje nutnost zamezení vstupu do veřejných funkcí osobám s psychopatickou strukturou osobnosti, které do společnosti vnášejí rozkol a zmar.

To vše bylo nepochybně velkým štěstím pro lidstvo, kdy budoucí kontakt s krutě racionálními Vulkánci by pro starou verzi lidstva vůbec nedopadl dobře. Ostatně vynalezení Warpového pohonu (použití iniciovalo kontakt ze strany Vulkánců) natož onoho legendárního Replikátoru, přinášejícího podle ekonomů tu zásadní společenskou změnu, by se jinak dost pravděpodobně neuskutečnilo.



Don’t Look Up (K zemi hleď!)

Vše co jste potřebovali vědět o primátech (aktuálním lidstvu) najdete zde! Černá komedie z roku 2021 s hvězdným obsazením nemůže být k dnešku více aktuální. Silné a slabé stránky primátů jsou skvěle vykresleny a jakou civilizaci si nechali vytvořit nepotřebuje komentář.
Tohle filmové dílo doporučuje portál GP pro základní vybavení pionýrských sond do vesmíru, vylisované na zlatý kotouč DVD.

Film by se stal nepochybně galaktickým trhákem na dobu minimálně jedné rotace kolem své osy hypotetického sídla Vesmírné filmové akademie.

Výstižné shrnutí tématu díla od Kinoboxu:
https://www.kinobox.cz/film/717389-k-zemi-hled

Portál GP může jen popřát zajímavý a vtipný, nikoliv však uklidňující zážitek.



Jupiter Ascending – Jupiter vychází (2015)

Film je naplněn náznaky o charakteru současné civilizace, o způsobu jejího ovládání, brizancí mytologií o původu lidstva, o jeho faktické bezvýznamnosti ve srovnání s vesmírem.
Co může portál GP doporučit čtenáři a divákovi? Přečíst recenzi, podívat se na film, přečíst recenzi, podívat se na film, případně totéž v obráceném pořadí.

Epický rozměr díla si zaslouží epickou recenzi, na níž portál GP našel odkaz. Dílo integruje existenciální mytologická témata, nepochybně záznamy reálné minulosti, byť možná mnohdy poněkud zkreslené ať už záměrně „zdroji“ nebo z nějakých důvodů „příjemci“. Více viz Mytologie .

Скрытый Смысл Восхождение Юпитера

Skrytý význam filmu Jupiter Ascending

https://dzen.ru/a/X7U51GvUNDb8BCyY
O S Оккультные фильмы и актёры
18 listopadu 2020; Pozn: doprovodné obrázky jsou pouze v původním textu.

Tak co vlastně Wachowští divákům ukázali? „Jupiter Ascending“, rád bych se zastavil u samotných režisérů. Oba dříve bratři Wachowští, nyní sourozenci, jsou značně odiózní osobnosti, u kterých pochopení jejich díla vyžaduje hodně znalostí.
Poté, co před mnoha lety natočili „Matrix“, se jim podařilo to, co se mnoha lidem dlouho nedařilo – osvětlit skutečný stav věcí ve Světě, a sice otevřít velkému množství lidí oči ohledně Systému, který ovládá lidskou civilizaci. Samozřejmě obrazně. Samozřejmě metaforicky. Ale podstatu pochopili i lidé, kteří mají ke konspirační teorii daleko.
Kdyby tento vynikající film zůstal bez dvou pokračování, stal by se nejen biblí kyberpunku, ale také skvělým nástrojem probuzení pro mnohé. To se však v plné míře nestalo. A na vině je vstup bratří Wachowských do kruhu vyvolených pod záštitou Mocných. Převrátili, zradili vše to, po čem volali, a na této vlně narušili ducha prvního filmu, když nechali celý děj a obrazovou stránku sledovat falešnou pro lidstvo linii kabalistické symboliky.
V důsledku toho se Neo nestal osvoboditelem lidí od Systému, ale usmiřovatelem Systému s jeho otroky. A to vše zdánlivě v zájmu boje proti společnému nepříteli – viru Roje, který je schopen svou strukturou pohltit Svět. Jako by se tím otrokům přitížilo.

Ale teď už ne o Matrixu, ale o tvůrcích. Druhým významným projektem po skončení Neo-epopeje byl „Atlas mraků“. Jako jakési pokračování série událostí provázejících lidstvo má tento film mnoho epizod z budoucnosti, a to dokonce v různých časových rovinách:

1. Říše Nového světového řádu, kde jsou klonovaní lidé všichni stejní gójové-otroci, sloužící vyvolenému národu, a nakonec i požíraní těmito abramo-kanibaly. Marná vzpoura je potlačena a dystopie se ukazuje jako samozřejmá perspektiva lidstva v příštích desetiletích.
2. Vzdálenější doba, zjevně po globálních kataklyzmatech a masovém přesídlení lidí ze Země. A žádný náznak toho, jak to vše vyplynulo z předchozího systému. Mlčení o vlivu samotné planety na civilizaci – o jejím hněvu a obnově jejího povrchu (očista) od lidí, pokud se tak v té době ještě mohli nazývat.
Tímto filmem bratři proměnivší se v bratra a sestru Wachowské, posloužili svým novým pánům a všem ukázali, že po myšlenkách prvního „Matrixu“ nezůstala v jejich díle ani stopa. V samostatné dějové linii probíhající jejich fyzická přeměna jim reálně vadí.

Takže pravděpodobně vzpomínka lidstva na tyto dva mimořádně talentované filmaře by postupně přišla vniveč. Jak však vidíme, tato možnost Wachowským nevyhovovala. A ještě jednou se odhodlali k poměrně nebezpečnému počinu.

Baal a Kali Wachowski


Opět si hrají na poctivce, ale tak filigránsky, aby nedostali „na frak“ od svých mecenášů. A podařilo se jim to. Film byl téměř bezchybný.
Pro většinu – nízkoalkoholický koktejl zápletky space opery, hvězd mládežnických blockbusterů minulých let, jedinečných vizuálních efektů a s melodramatickou třešničkou na odlehčení.
A nic naplat. Není vyloučeno, že pro obdobné poselství se rozhodli sami „patroni“. Otázkou je proč? Pravděpodobně jim dochází čas a je třeba se rehabilitovat …. .


Publikováno 25. 6. 2025, upraveno 27. 7. 2025.